Bovenboten
De term bovenboot werd gebruikt in de tijd van de stoomsleepvaart en later ook voor de moderne motorsleepboten op de Rijn. Hiermee werd bedoeld dat de rader- of de schroefsleepboot voldoende vermogen bezat om op de Rijn bovenstrooms het Ruhrgebied één of meerdere schepen te slepen, hetzij o.a. naar Mannheim, Ludwigshafen, Straatsburg of Bazel. De Duitse term was Strekkeboot. Radersleepboten werden de krachtpatsers van de Rijn genoemd, de laatste radersleepboten zijn tussen 1950 en 1960 van vorige eeuw uit de vaart genomen. Eén is er overgebleven, de Oscar Huber Raab Karcher XIV, die ligt nu als museumschip in Duisburg.
Sinds eind jaren 70 van vorige eeuw is de Rijnsleepvaart verleden tijd, alleen wordt als het nodig is door het Binger Loch, bergvaart, nog assistentie verleend door sleepboten, zogenaamde voorspanboten. Verder heeft de Rijnsleepvaart plaats gemaakt voor duwvaart en vracht- of tankschepen met een sterk motor vermogen.
|
|